دانشنامه فرهنگی آثار چوبی هرمزگان تالیف می‌شود

به گزارش خبرگزاری تسنیم در بندرعباس، در برخی از شهرهای ایران، صنایع دستی ثمره تلاش زنان هنرمندی است که سینه به سینه این میراث گرانبها را از مادران خود آموزش دیده‌ و امروزه با کاربردی‌تر شدن آنها سعی دارند به نسل های آینده منتقل کنند. از دیرباز تا به امروز هیچ خانه ایرانی از تزیین و زیبایی این صنایع‌دستی که از نساجی و رودوزی‌های سنتی، سفال و سرامیک، صنایع‌ چرم و فلز گرفته تا هنرهای چوب خالی نیست.

 و اما هستند هنرمندان و پژوهشگران هنرمندی که علاوه بر خلق آثار زیبای هنری همچون هنر ریزه‌کاری و نازک‌کاری چوب از دغدغه آموزش و پژوهش به جوانان و دانشجویان نیز غافل نیستند و به دنبال ثبت مکتوب هنری هستند که چوب غفلت و نامهربانی‌ها را می‌خورد.

فاطمه بهرام نژاد، مدرس دانشگاه‌های آزاد و علمی و کاربردی فرهنگ و هنر و جهاددانشگاهی است که در بخش‌های هنری از جمله هنر چوب دارای مقالاتی شامل مطالعه ویژگی های بصری پوشاک هرمزگان با رویکردی بر شلوار ودویی، مطالعه ویژگی های نمادین درخت نخل در آثار چوبی استان هرمزگان و مقایسه تطبیقی نقوش ساسانی با نقوش معماری هرمزگان است، درحال تألیف اثرمکتوب در این زمینه می‌باشد.

وی که از کودکی به هنر علاقه داشته و در دوران راهنمایی و دبیرستان در مدرسه در گروه‌های هنری به فعالیت هنری و تئاتر همچون نویسندگی، طراحی لباس و کارگردانی مشغول بوده است، در  گفت‌وگو با “تسنیم هرمزگان” می‌گوید: زمانی که وارد دانشگاه شدم رشته تئاتر را ادامه ندادم و در آخر به این نتیجه رسیدم که گروه هنرهای سنتی ایران خیلی ریشه دارتر و وسیع‌تر هستند و جای کاربیشتری دارد؛ تعداد افراد کمتری به سمت این هنرها گرایش داشتند، لذا در این مسیر قدم گذاشتم.

در صدد تألیف دانشنامه فرهنگی از آثار چوبی هرمزگان هستم 

بهرام نژاد با اشاره به اهمیت کار پژوهش در عرصه‌های هنری اظهارمی‌کند: برای ارتقای فرهنگ و هنر  مطالعه و آگاهی مهم است چراکه فرد در مسیری که حرکت می‌کند باید مثمر الثمر و دارای یک هدف برنامه ریزی شده باشد؛ از اینرو هنرمندان برای دانستن ارزش‌های کاری خودشان بکوشند تا جامعه‌ای عالی از لحاظ فرهنگی وهنری داشته باشیم.

این مدرس و پژوهشگر در استان هرمزگان ضمن پرهیز از مدرک گرایی در بین جوانان دانشجو می‌گوید: هر فردی که پا عرصه  علم و دانش می‌گذارد به خصوص در عرصه هنر باید با یک هدف خاصی وارد آن هنر بشود و سعی کند که خودش را به یک جایگاه بالایی ارتقاء دهد.

وی با بیان اینکه بسیاری از اطلاعات هنری کشور به طور کلی به صورتشفاهی است و کسی هنوز این اطلاعات را به صورت مکتوب جمع آورینکرده است می‌افزاید: در استان هرمزگان خیلی از هنرها هیچ منبع و مطلبی در مورد آن‌ها وجود ندارد؛ به عنوان نمونه برای اولین بار درسال ٨٩درمورد آثار چوبی استان هرمزگان تحقیق کردم که به جز دو یا سه قطعه عکس و یک مقاله هیچ اثر دیگری وجود نداشت، من جای خالی یک کتاب و پژوهش را احساس کردم و این را حق مسلم خود دانستم که با استفاده از دانش خود این خلاء را تا اندازه‌ای برطرف کنم.

“نقش در معماری هرمزگان” به زودی به چاپ می‌رسد

بهرام نژاد هدف از نوشتن کتاب”نقش در معماری هرمزگان” با محوریت جمع آوری آثار چوبی استان هرمزگان را جلوگیری در ازبین رفتن آثار فاخر چوبی این استان دانست که تاکنون هیچ سندی مناسبی از آنها وجود نداشته عنوان و تصریح می‌کند: در سال ٩٣ جلد نخست کتابم چاپ شد و با تألیف جلد دوم این کتاب در صدد هستم یک دانشنامه فرهنگی یا مرجع عمومی از آثار چوبی استان هرمزگان تألیف کنم و در اختیار هنردوستان قرار دهم.  

مدرس دانشکده فرهنگ و هنر خلیج فارس با اشاره به اینکه بسیاری از فعالیت‌های پژوهشی برای تألیف جلد دوم کتاب “نقش در معماری هرمزگان” انجام شده است، می‌گوید: هم اکنون درحال نگارش این کتاب هستم و به زودی به چاپ می‌رسد.

وی با بیان اینکه استان هرمزگان در بسیاری از هنرهای خود دارای جایگاه و ظرفیت بسیار خوبی است، می‌افزاید: در زمینه موسیقی بسیاری از هنرمندان موسیقی کشور، هرمزگانی هستند و بسیار هم موفق‌اند یا هم چنین در زمینه تئاتر، هنرمندان هرمزگانی همیشه صاحب رتبه و مقام هستند.

حصیربافی هرمزگان باید متحول شود

به گفته این پژوهشگر هنرمند، رشته‌های هنرهای تجسمی استان هرمزگان هم تا حدودی در سال‌های اخیر رشد کرده‌اند وموفق بودند یا در زمینه عکاسی هنرمندان هرمزگان صاحب جوایز بین المللی هستند.

بهرام نژاد در خصوص صنایع دستی هرمزگان نیز معتقد است: با توجه به علاقه بنده به حوزه تحقیق و پژوهش هنرهای دستی هرمزگان، بسیاری ازهنرهای خاص استان مثل حصیربافی باید یک جایگاه جدیدی را برای خودش پیدا کند و یک تغییرات و تحولی جدید در آن به وجود بیاید تا از این حالت رکود خارج شود.

این مدرس دانشگاه می‌افزاید: بسیاری از کشورهای آسیایی مثل چین و مالزی با همین حصیربافی در بازارهای جهانی سود می‌برند و موفق هستند، لذا من فکر می‌کنم حصیربافی استان هرمزگان یا سفالگری شهوار میناب که یک سفالگری خاص و بسیار زیباست اگر جایگاه ویژه‌تری پیدا کند و بیش‌ترمعرفی و شود موفق‌تر خواهد بود.

وی در خاتمه یادآور می‌شود که صنایع دستی در استان هرمزگان از جمله هنرهای چوبی استان هنوز جایگاه خوبی ندارند و باید مسئولان باید اهمیت بیشتری به این هنرها دهند تا مردم با شوق و ذوق بیش‌تری به سمت کار و تولید و اشتغال بومی خود بروند.

انتهای پیام/

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *