مشهد| اتومبیلرانی خراسان رضوی فاقد پیست استاندارد و مجهز است

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس، معصومه زارعی؛ نایب رئیس بانوان هیئت اتومبیلرانی و موتورسواری خراسان رضوی با حضور در تحریریه تسنیم در مورد اقدامات و برنامه‌های هیئت اتومبیلرانی و موتورسواری، توضیحاتی را ارائه کرد که مشروح آن را در متن زیر می‌خوانید:

تسنیم: هیئت اتومبیلرانی و موتورسواری خراسان رضوی توانایی برگزاری چه برنامه‌هایی را در سال گذشته داشته است؟

زارعی: یکی از مهمترین اموری که در سال گذشته صورت گرفت، رقابت موتورسواری در بخش بانوان و حضور آنها در مسابقات بود، این در حالی است که سال‌های گذشته به دلیل برخورداری شهر مشهد از عنوان شهر مذهبی، بانوان تنها در پیست فعالیت داشتند و به مسابقات اعزام نمی‌شدند.

از یک سال و شش ماه متوالی، بانوان به صورت آشکار در زمینه ورزش موتورسواری فعالیت دارند و جمعه‌ها و دوشنبه‌ها، پیست متعلق به بانوان است، سه مرتبه به مسابقات کشوری اعزام شده و در میزبانی مسابقات استانی، نقش داشتند، به صورت کلی، ۱۵ نفر از بانوان در بخش موتورسواری فعالیت داشته که هشت نفر از آنها به مسابقات مختلف دعوت می‌شوند.

تسنیم: انجام چه فعالیت‌هایی را در ۶ ماه آینده در نظر دارید؟

زارعی: به طور کلی هیئت اتومبیلرانی و موتورسواری خراسان رضوی هر فصل یک مسابقه در هر رشته از اتومبیل و موتور برگزار می‌کند، فدراسیون نیز برای هر سال برگزاری ۵ مسابقه کشوری را در نظر می‌گیرد، این هیئت پیش از برگزاری مسابقات کشوری مسابقات استانی دیگری نیز برگزار می‌کند.

این موضوع نیز در بانوان صدق می‌کند، در گذشته این تساوی برقرار نمی‌شد اما وضعیت کنونی نسبت به گذشته بهبود یافته است، جدا از این مسابقات، مسابقاتی با عنوان‌های متفاوت مانند روز جهانی معلولان، روز مادر و نظایر آن برگزار می‌شود.

به طور مثال هیئت اتومبیلرانی و موتورسواری خراسان رضوی ورزشکاران را در بخش بانوان در روز مادر با برگزاری مسابقات رالی شهری به رقابت دعوت می‌کند که این مسابقات ویژه بانوان برگزار شده، همچنین ورزشکاران در روز جهانی معلولان، از بلوار سجاد تا موسسه خیریه همدم در عبدالمطلب رژه می‌روند.

برای عواملی مانند داشتن حجاب برتر پاداش در نظر گرفته می‌شود، همچنین برای نفرات نخست، دوم و سوم نیز جوایز نفیسی اهدا می‌شود، هیئت اتومبیلرانی و موتورسواری خراسان رضوی برنامه‌های متعددی داشته اما برنامه ثابت به این روال است.

تسنیم: موضوع استعدادیابی در هیئت اتومبیلرانی و موتورسواری خراسان رضوی چگونه پیگیری می‌شود؟

زارعی: هیئت اتومبیلرانی و موتورسواری خراسان رضوی در ابتدا فراخوان می‌زند، با توجه به هزینه‌های گزاف موتورسواری و اتومبیلرانی، باید افرادی که از نظر مالی مساعد هستند این ورزش را انتخاب کنند، بسیاری از ورزشکاران در اوایل مسیر به دلیل مذکور ادامه نمی‌دهند، باید این موارد در نظر گرفته شود.

تعدادی از افراد در همان وهله نخست، با گذاشتن پا روی کلاچ و یا گرفتن فرمان و یا دسته موتور، نشان می‌دهند که راه سختی را در پیش رو داشته و برای یادگیری زمانی بیشتر و کار سنگین‌تری را قبول کنند.

برخی نیز با اشتیاق کامل به هیئت اتومبیلرانی و موتورسواری خراسان رضوی رجوع کرده و خواستار ادامه این ورزش می‌شوند، اما در اوایل کار، خوف و ترس مانع ادامه راه آنها شده و این ورزش را کنار می‌گذارند، بنابراین باید تمامی شرایط را در نظر گرفت و با پذیرش ناهمواری‌های آن، اتومبیلرانی و موتورسواری را با علاقه ادامه داد.

بخش عمده استعدادیابی توسط آموزش و پرورش شکل می‌گیرد، به عبارتی از مدرسه موتورسواری به هیئت معرفی شده و ۴۰ نفر از آنها به عنوان برترین‌ها انتخاب می‌شوند، ۱۵ ورزشکار از تعداد مذکور ثابت مانده و به فعالیت ورزشی خود ادامه می‌دهند، این ۱۵ نفر، کسانی هستند که هزینه‌های اتومبیلرانی و یا موتورسواری را پذیرفتند و بر ترس خود غلبه کردند.

ورزشکار پس از حداقل دو هفته باید لاستیک ماشین خود را تعویض کند، ورزشکاران ماهر می‌توانند اسپانسر جذب کنند اما این روش برای مبتدیان صدق نمی‌کند، البته که جذب اسپانسرهایی مانند سایپا و ایران‌خودرو حتی برای نفرات برتر کار دشواری است، تازه‌کارها باید پولی در دسترس داشته باشند تا بتوانند این ورزش را ادامه دهند و هزینه‌های موجود را بر عهده گیرند.

تسنیم: اعضای هیئت اتومبیلرانی و موتورسواری خراسان رضوی چگونه هزینه‌های موجود در این دو رشته را پرداخت می‌کنند؟

زارعی: برای برخی از رشته‌ها مبلغ تعیین شده‌ای از سوی فدراسیون اخذ می‌شود، همچنین برخی از درآمد‌های هیئت اتومبیلرانی و موتورسواری خراسان رضوی توسط ورزشکاران بازگردانده می‌شود، در عوض ورزشکار به صورت رایگان به پیست وارد می‌شود، تنها هزینه وسیله شخصی بر عهده ورزشکار قرار می‌گیرد.

در صورت مدال‌آوری نیز از ورزشکار تجلیل به عمل می‌آید، تنها برای ورودی تماشاچیان به پیست مبلغی اخذ می‌شود، برای ورزشکار نیز مبلغی برای ثبت نام در نظر گرفته شده که در پایان نیمی از آن بازگردانده می‌شود، در صورت مدال‌آوری تمامی هزینه‌های ورزشکار با هدایای نفیس با عنوان تجلیل به او بازگردانده می‌شود.

تسنیم: چه مشکلاتی در هیئت اتومبیلرانی و موتورسواری خراسان رضوی وجود دارد؟

زارعی: مشکلات موجود در هیئت اتومبیلرانی و موتورسواری خراسان رضوی چند مورد را شامل می‌‎شود، یکی از مسئله‌های حائز اهمیت هیئت، سخت‌گیری دستگاه‌های اجرای برای ورود موتورهای خارجی به داخل کشور بوده که این مشکل امکان دارد ورزشکار را از ادامه به فعالیت خود در بخش موتورسواری بازدارد.

ورزشکاران در صورت خرابی موتور خود، باید به سمت خرید موتورهای پیشرفته و خوب خارجی بروند، در صورت تسهیل ورود موتورهای مورد نظر به استان به صورت قانونی، ورزشکاران دغدغه‌ای برای خرید و وارد کردن موتور خود ندارند.

مشکل بعدی هیئت اتومبیلرانی و موتورسواری خراسان رضوی، کمبود حمایت و فقدان اسپانسر مطلوب است که این امر نیز شرایط را برای اعضای هیئت استان دشوار می‌سازد، البته این مورد نیز به ورزشکار بر می‌گردد، هزینه هیئت از هر طریقی جبران می‌شود اما حمایت مالی، کمک بسزایی در پیشرفت ورزشکار می‌کند.

از دیگر مشکلات حائز اهمیت، می‌توان به فقدان پیست استاندارد و مجهز اشاره کرد، ورزشکاران استان توانمندی خود را در مباحث دوگانه اتومبیلرانی و موتورسواری نشان دادند و باید یک پیست مناسب در اختیار ورزشکاران استان قرار گیرد، در صورت وجود پیست متناسب با فعالیت آنها، می‌توان ارتقاء ورزشکاران را در دو بخش بانوان و آقایان مشاهده کرد.

گفت‌وگو از ثمره نمازی

انتهای پیام/ش

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *