قم| منوریل؛ آینه دق دوست‌نداشتنی شهر قم

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، تاریخ تولد مونوریل در سال ۱۸۹۵ در جهان ثبت شد اما از سال ۱۳۸۸ که به قم واردشده  فراز و نشیب‌های فراوان و عجیبی را در این شهر تجربه کرده است.

این وسیله‌ی تقریباً قدیمی که امروز تنها در مناطق تفریحی مانند شهربازی‌ها و همچنین شهرهای توریستی استفاده می‌شود از زمانی که کلنگ آن در قم به زمین‌خورده و ستون‌های بتی آن سر به آسمان برآوردند برای کسانی که هرروز از کنار آن‌ها رد می‌شوند تبدیل به آینه دق شده است.

شکست طرح “مهر ماندگار” بعد از ۹ سال

شهرداری و شورای شهر قم در راستای خدمات‌رسانی و رفاه حال مجاوران و زائران اقداماتی انجام داده و فعالیت‌هایی را  آغاز کرده که بعضی از این پروژه‌ها به سرانجام نرسید و ابتر رهاشد، منوریل یکی از این طرح‌های ابتر است.

 ساخت مونوریل شهر قم از سوی دولت دهم در قالب طرحی به‌عنوان “مهر ماندگار” به اجرا درآمد، تا با بهره‌برداری از آن مشکل ترافیک این شهر برطرف شود، هدف از اجرای این طرح خدمت‌رسانی به زائران و مجاوران بارگاه ملکوتی حضرت فاطمه معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران به شکل مناسب‌تر بود، اما پس از مدت‌ها  از آغاز فعالیت عمرانی این طرح و خرج بودجه‌ها و تملک مناطق و گذشت ۹ سال چشم‌انتظاری زائران و شهروندان قمی هنوز نیمه‌تمام است.

علی لاریجانی با تأکید بر آینده‌نگری و ساماندهی ترافیکی شهر قم  اظهار داشت: استان قم بعد از انقلاب رشد جمعیتی زیادی پیداکرده و با توجه به موقعیت سیاسی و اجتماعی این شهر، جانمایی خیابان‌ها کشش لازم را برای این حجم ترافیک ندارد.

رئیس مجلس درباره بلاتکلیفی منوریل ابراز کرد: برای منوریل باید فکری اساسی شود، چراکه منوریل به سوهان روح مردم قم تبدیل‌شده و باید  این طرح در حد قابل قبولی  تکمیل‌شده و بااینکه  نمی‌توان انتظار زیادی در تأثیر آن در حمل‌ونقل شهری داشت به سیستم حمل‌ونقل شهری ورود کند.

احمد امیرآبادی  درباره منوریل گفت: متأسفانه به منوریل از ابتدا سیاسی نگاه شد به‌طوری‌که دولت یازدهم این پروژه را قبول نداشت و ما نمایندگان خیلی پیگیری کردیم تا نگاه دولت عوض شود.

عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی بابیان این‌که در طی این سال‌ها بودجه‌ای مناسبی برای منوریل دیده نشده، بیان کرد: منوریل در قم تبدیل به آینه دق شده است و باید هرچه سریع‌تر تعیین تکلیف شود.

برآورد هزینه ۱۱۰ میلیارد تومانی برای راه‌اندازی بخشی از منوریل

بودجه‌ای که  تا دو ماه پیش مبهم و نامشخص بود باخبری از سید مهدی صادقی استاندار قم مبنی بر توافقنامه‌ای که بین پیمانکار و کارفرمای پروژه مونوریل در تاریخ۱۲ اسفند ۹۶  شد، رفع ابهام شد و با برآورد هزینه ،۱۱۰ میلیارد تومان تعیین‌شده است.

با توجه به مشکلات فقر و بافت‌های فرسوده‌ای که گریبان گیر همیشگی قم بوده و هست تخصیص همچنین بودجه‌ای برای تکمیل همین مقدار از مونوریل که به تصویب شورای ترافیک رسیده است و به گفته رئیس مجلس تأثیری نیز در حل مشکل ترافیک قم ندارد چه لزومی دارد.

سید مهدی صادقی با اشاره به اینکه این پژوه به مدت سه سال است متوقف‌شده، افزود: عدم تخصیص اعتبار برای اجرای این پروژه همانند قطع کردن پا برای حرکت است، اما با این وضعیت اقتصادی کشور نمی‌توان پروژه منوریل را تکمیل کرد.

محسن بهشتی معاون استاندار قم با اشاره به اولویت قائل شدن برای پروژه‌های نیمه‌تمام رهاشده در استان، گفت: معدود پروژه‌های عمرانی در استان وجود دارد که بیش از دو سال از توقف آن می‌گذرد  که منوریل و فرودگاه ازجمله آن هستند که باید موانع آن برطرف شود.

حذف سازه منوریل نیازمند شهامت مدیران استانی است

چندی پیش شهردار قم، منوریل را به‌عنوان ابزاری برای جذب توریست تلقی کرد، اما چشم‌هایی که از انتظار برای ایجاد پیشرفت و جذب توریست خسته شده دیگر توان دیدن این ابر بتون‌های سیمانی رهاشده به حال خود را ندارند.

مرتضی سقائیان نژاد شهردار قم در اوایل تصدی صندلی شهرداری، درباره مونوریل قم گفت: منوریل جنبه توریستی دارد البته در این پروژه که در سال‌های پیش آغازشده تخلفاتی صورت گرفته که تا حل نشدن بحث‌های حقوقی آن، با قبول کردن پروژه این تخلفات گریبان گیر ما می‌شود، نمایندگان قم، استانداری، شورا و شهرداری موافق هستند که ۴٫۷ کیلومتر آن تکمیل شود اما تا زمانی که بحث‌های حقوقی حل نشود، ضرر و زیان اجرای آن بیشتر است.

شهردار قم بابیان این‌که باید سازه مونوریل از وسط شهر جمع شود اظهار داشت: مونوریل طرحی بی‌ربط است که ادامه آن قم را دچار گرفتاری طولانی خواهد کرد، متأسفانه مردم قم گرفتار این المان نازیبا در شهر شده‌اند و این مشکل ادامه خواهد یافت تا زمانی که کسی شهامت پیدا کند که این المان را از شهر قم حذف کند.

تجدیدنظر در قرارداد مونوریل با پیمانکار

علیرضا قاری قران معاون شهردار قم و سرپرست سازمان قطار شهری قم، در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: با توجه به این‌که منوریل بحثی تخصصی و دچار پیچیدگی فراوان است، طرح منوریل نیازمند یکسری اتفاقات درزمینه‌ی حقوقی و قراردادی است.

سرپرست سازمان قطار شهری قم در ادامه گفت: با توجه به این‌که زمان و مبلغ این قرارداد به اتمام رسیده است و تعهدات مختلفی باقی‌مانده که دستخوش تغییرات مختلفی نیز بوده است، درنتیجه تصمیم بر اصلاح قراردادها گرفته‌ایم که بعد از ۸ ماه بررسی، صورت‌جلسه‌ای تدوین‌شده است که نیازمند تأیید مسئولانی مانند سازمان بازرسی و دیوان محاسبات است.

قاری قران با تکمیل صحبت‌های خود تصریح کرد:با پیگیری‌هایی که صورت گرفته امیدواریم تا دو ماه آینده این صورت‌جلسه امضا شود و پیمان‌کار پروژه منوریل با توجه به‌قرار داد، همان ۴٫۷  کیلومتر را تکمیل کرده و آماده بهره‌برداری کند.

امیدواری‌هایی که مسئولان برای تکمیل حداقل فاز اول پروژه به مردم می‌دهند به همراه بذر ناامیدی که برخی دیگر از مسئولان پاشیده‌اند حالا در دل مردم جوانه‌زده و منتظرند که ببینند نتیجه‌ی این جسم بی‌جان به کجا می‌رسد و بودجه‌ای که مردم قم همیشه برای توسعه به آن نیاز داشتند آیا درگیر سیاست زدگی می‌شود؟

در حقیقت طرح  تحمیلی رئیس دولت نهم و دهم به قم با تمام کاستی‌هایی که دارد چالشی بزرگ برای مردم و مدیران استانی است و تکمیل این پروژه برعکس صحبت‌هایی که برخی مسئولان بر حذف این مجسمه غم‌انگیز می‌کنند در حقیقت سنگ محکی برای مدیران است، ازاین‌رو خبر از راه افتادن قسمتی از منوریل را می‌دهند.

گزارش: سید مجتبی حسینی فردویی

انتهای پیام/ش

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *